Wat ben jij groot zeg! - Reisverslag uit Wawona, Verenigde Staten van Dirkje Vantournhout - WaarBenJij.nu Wat ben jij groot zeg! - Reisverslag uit Wawona, Verenigde Staten van Dirkje Vantournhout - WaarBenJij.nu

Wat ben jij groot zeg!

Door: dirkje

Blijf op de hoogte en volg Dirkje

25 September 2013 | Verenigde Staten, Wawona

Yosemite South KOA: 47,50 dollar
Wawoma campground: 20 dollar

Zie je mij zitten? Die open plek daar en daar staat een picknicktafel. Igor zit tegenover me. Nee, niet meteen kijken naar het papier op tafel. Zie je mij zwaaien, hallo! Wat een mooi plekje he! Zo aan het begin van Yosemite National Park - South entrance. Dat geluid is van het beekje vlakbij. Leuk he! Behalve dat meneer beer daar zo nu en dan ook komt drinken. Groot gelijk trouwens, want dit is een van de eerste keren dat we echt helder water zien. Het is een staatscamping en we hebben een toiletgebouw, maar verder zijn we op onszelf, het kampvuurtje en de beerproof voedselkast aangewezen.

We zijn in bear country. Al een paar dagen trouwens. Dus je begrijpt vast wel dat ik hier zit met vier paar ogen in mijn achterhoofd. Die beesten lopen geluidloos, elk dier trouwens, maar het had geholpen als meneer beer zware laarzen aan had gehad denk ik. En dat papiertje, dat waarschuwt dat je eten binnen handbereik moet zijn. Want ons eten in zijn dood.

Maar laten we het nog niet over Yosemite hebben! Want Sequoia stond eerder deze week op het programma. Ook dat was al bear country en jahoor, bij de tweede stop zien we allemaal mensen naar boven kijken. En ondanks dat het hoge bomen zijn, was het de beer in de boom die hun stil liet staan. Ik, held op sokken, vond het maar niets en na een paar bewegende takken had ik er de pas goed in. En maar hopen dat die beer het prima naar zijn zin heeft daarboven, want we moesten op de terugweg weer langs die boom... Die allergrootste sequoia boom was nu toch meer klik-klik-die-staat-op-de-foto cq. Ships-ik-moet-zo-weer-langs-die-beer-heen. Gelukkig was de groep mensen alleen maar groter geworden en dat gaf mij de geruststelling dat hij nog steeds in de boom zat. Een iemand wist anderen gerust te stellen dat als hij toch naar beneden zou komen er een ranger in de buurt was met een geweer. Dusssss...
Een waarschuwend land als Amerika waarschuwt je al van verre over wat je wel en niet moet doen in deze natuurgebieden. Vooral geen eten/afval laten liggen en geen eten meenemen. Hoe ongelovig is het dan dat er op 25 meter van die beer mensen rustig hun Subway op zitten te peuzelen en een man met kind een bus Pringles aan het snacken zijn?? Dan ben ik maar een sokkenheld, maar mijn lunch werd binnen met de deur dicht gegeten.

Zo, eerst weer even rondkijken... Het is tenslotte einde middag en ik kan me goed voorstellen dat een verfrissend beekje dan aanlokkelijk is :-) (de ranger wist net zeer vrolijk te vertellen dat er naar schatting meer dan honderd of een paar honderd in het park leven. En aangezien die bosbranden vast wel wat naar een ander gebied hebben gedreven, voel ik me zwaar in de minderheid hier.

Die grote Sequoia bomen zijn trouwens G-R-O-O-T! De grootste hier heeft een diameter van 11 meter, is 84 meter hoog en heeft genoeg hout om 85 eengezinswoningen te maken. #heelgrootdus
Het was fijn, mooi en indrukwekkend om weer groene natuur te zien. Hoe verfrissend beeld dat is ten opzichte van de droogte van Death Valley. En nu dan in Yosemite, ondanks dat de watervallen inmiddels opgedroogd zijn, hopen we morgen weer heel wat moois te zien.

Nog-een-keer-omkijkende blikken van Igor & Dirkje

  • 28 September 2013 - 12:15

    Mama/tante Riet:

    pfff.... ik ren ook al, ben ik blij dat ik in de polder Arkemheen woon....
    Wel een hele ervaring kunnen jullie aan je trip bijschrijven en als je het leest in de krant, weet je dat het helemaal echt waar is...........

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dirkje

Actief sinds 24 Mei 2009
Verslag gelezen: 44
Totaal aantal bezoekers 70409

Voorgaande reizen:

15 Juli 2023 - 19 Augustus 2022

Familie roadtrip naar Corfu

07 September 2013 - 27 September 2013

Roadtrip USA!

23 April 2010 - 15 Oktober 2010

Corfu: doe es gek!

29 Oktober 2009 - 16 Februari 2010

Nieuw-Zeeland, mijn ontdekkingsreis

24 September 2009 - 29 Oktober 2009

Australie, mijn eerste stop Down Under

Landen bezocht: