Yes, we can! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Dirkje Vantournhout - WaarBenJij.nu Yes, we can! - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Dirkje Vantournhout - WaarBenJij.nu

Yes, we can!

Door: Dirkje

Blijf op de hoogte en volg Dirkje

21 Oktober 2009 | Australië, Katoomba

We zijn er! We hebben ‘t gered!
Een keertje te vaak de ruiten schoon gemaakt in plaats van richting aangegeven ;-), maar verder vlekkeloos aangekomen, in de Blue Mountains. Nouja, vlekkeloos, miljoenen dode vliegjes op de, origineel verkrijgbaar in wit, Toyota Corolla.

Het is de derde dag dat we de auto hebben en we hebben bijna de 1.000km aangetikt, dus dat gaat zaterdag gebeuren als we de auto in Sydney gaan inleveren. Lange ritten, we zaten zo’n 3 a 4 uur per dag in de auto, maar vervelend werd het uitzicht nooit. Zelfs de zon ging met ons mee, dus zo nu en dan een plaspauze was zeker niet erg! Maandagmiddag bij het zwembad in Albury gezeten, gisteren gewandeld in de Canberra zon en vandaag in de tuin van het hostel genoten van de zon op mn buik! (eindelijk in bikini, yeah!)

Water management
Onze prins is er dol op en ik moet bekennen dat water management behoorlijk ver van m’n bed was. Het hield zo’n beetje op na “nee, niet weer regen!” en de regenjas was mijn manier van water management.
In Australie wordt maar al te duidelijk dat het managen van water een noodzaak is. Regen is een verademing, maar helaas al te vaak afwezig…

In Perth: “wat hebben we die regen nodig”
In Adelaide: “gelieve maar 4 minuten te douchen”
Overal: “meldt waterverspilling meteen, bel …”

Maar als je na het groene westen waar de wilde bloemen volop in bloei staan en het regenachtige zuiden richting New South Wales rijdt, dan is het maar al te zichtbaar hoe ongenadig de zon is. De zomer is nog lang niet begonnen, maar velden zijn bruin in plaats van groen en alleen de stammen van bomen staan nog fier overeind. Bladeren zijn verkleurd en hangen, smachtend naar water.
Het was het Australie dat we kennen en waar je stiekem naar uitkijkt, maar de overgang is schokkend en water management zegt me nu ineens zoveel meer.

The Blue Mountains
Katoomba is gelukkig nog herkenbaar, na St. Kilda was ik bang dat ook Katoomba z’n karakter als hippie stad verloren had. Gelukkig zat zelfs de supermarket nog op dezelfde plek! Was alleen vergeten dat Katoomba wel erg heuvelachtig was, maar misschien dat Jeanette zich dat nog kan herinneren. Morgen gaan we naar de bezienswaardigheden en een hike’je (duurt ongeveer drie uur) doen.

Mijn laatste week in Australie
Ondanks dat jullie nog met de lunch moeten beginnen, is hier de woensdag zo goed als voorbij (inmiddels gewend aan het vroege donker hier). En dat betekent dat ik nog zeven dagen heb in het land waar ik nog meer van ben gaan houden. Nog een paar dagen hier en dan een paar dagen in Sydney. Dan waren het vijf weken die voelde als een paar maanden, heerlijk! En dan is het toch echt tijd om de spits af te bijten van vijf maanden Nieuw-Zeeland!

Zonnige groetjes (eindelijk!!!) uit Katoomba

PS. Eindelijk Philips Bodygroom in het schap zien staan! ;-)
PS. Had ook nog paar foto’s toegevoegd aan het verhaal over de westkust

• 21 Oktober 2009 - 11:44

Bernd:

Aaaah, Katoomba !!
    Nog springende Winnie the Pooh beren in de winkelschappen gezien ?
    Videoband (zo'n patte rechthoekige doos met tape) gezien uit het jaar 1998 ?

Enjoy !

• 21 Oktober 2009 - 19:05

Jeanette:

Hi! Fijn om te horen dat je goed aangekomen bent. Katoomba, wat hebben we daar een lol gehad...
    De springende tijgertjes waren het toch? Jammer dat de film nooit aangekomen is!
    Ik kan me nog wel herinneren dat het zo heuvelachtig was.. vooral van ons middagje fietsen... en ik na een half uur de fiets lopend heb teruggebracht!!
    Ga je de route langs de three sisters lopen? Veel plezier daar!!!

X.